dinsdag 3 februari 2015

Week 1: Media Archeologie

De ontwikkeling van vergeten een medium.
 
Postduiven

Sinds de tijd van de Grieken en Romeinen bestaan er al postduiven. De postduif is een reductionisme van de communicatie in deze tijd. De postduiven werden in die tijd vaak gebruikt voor belangrijke berichten met spoed. Mensen verstuurde berichten via deze duiven. De postduiven waren er speciaal voor getraind. Deze duiven kunnen hun ‘huis’ altijd terug vinden. Er werd meestal een klein papiertje waarop een boodschap stond aan de poot van de duif bevestigd. Vervolgens werd de duif losgelaten en ging naar zijn huis toe. Wanneer er meerdere duiven van verschillende locaties werden losgelaten, kon het bericht naar verschillende plekken worden verstuurd.
 
De postduif is een vorm van determinisme. Mensen verwachtten dat de postduif altijd aankwam bij zijn huis. Meestal was dit ook het geval, als de duif een foutje maakte, duurde het soms wat lang of hij kwam aan zonder bericht. De postduif was over het algemeen sneller en gemakkelijker dan een paard. Het was in deze tijd was het een zeer snelle manier van communicatie.
 
Een postduif is vaak eenrichtingscommunicatie, tenzij beide partijen postduiven hebben. Vroeger was deze kans niet heel groot. Dit is sociaal constructivisme, omdat het hebben van postduiven een teken van luxe was, alleen de rijkere mensen hadden dus een postduif. Het nadeel aan postduiven is dat je duif eerst moet ophalen van de plaats van bestemming van het bericht, voordat je het kan versturen.
 
De duiven werden in de loop der eeuwen steeds minder gebruikt. Met het oog op het holisme waren de duiven niet meer nodig, omdat er betere en snellere communicatiemiddelen werden uitgevonden. Tegenwoordig gebruiken we geen postduiven meer voor communicatie. In deze tijd gebruiken we andere media daarvoor bijvoorbeeld e-mail, Whatsapp, sms of Facebook om snel een bericht te versturen. Je ziet de duiven tegenwoordig niet meer vliegen, dit gaat via wifi in de lucht of via kabels. Ook is de postduif vervangen door de postbode. De envelop die je ziet wanneer je een mail krijgt is een vorm van remediatie. De envelop die droeg vroeger de postduif aan zijn voet, ook al was dit maar een klein briefje. Tegenwoordig verwachten we ook zeer snel een reactie als iets wordt verstuurd via deze medium. Vroeger wist je dat je minimaal een aantal dagen moest wachten op antwoord, als je al antwoord kreeg. Met ingang van de leesbevestigingen zoals de blauwe vinkjes op Whatsapp, wordt er een directe reactie verwacht.


 
Goingarijp. (2014). ‘foto van een duif.


Solliciatiedokter. (‘2012’) ‘Foto van een duif’. http://www.sollicitatiedokter.nl/tips-en-advies/sollicitatiebrief/datum-en-plaats/. Bezocht op 3 februari 2015.


Bronnen:
Interesse. (2005). ‘postduif’. http://interesse.webs.com/postduif.htm. Bezocht op 3 februari 2015.
 
Deuze M. (‘2012’)  ‘Leven in media’. https://www.youtube.com/watch?v=u4mVIlDphC4. Bezocht op 2 februari 2015.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten