De ontwikkeling van vergeten een medium.
De postduif is een vorm van determinisme. Mensen
verwachtten dat de postduif altijd aankwam bij zijn huis. Meestal was dit ook
het geval, als de duif een foutje maakte, duurde het soms wat lang of hij kwam
aan zonder bericht. De postduif was over het algemeen sneller en gemakkelijker
dan een paard. Het was in deze tijd was het een
zeer snelle manier van communicatie.
Een postduif is vaak
eenrichtingscommunicatie, tenzij beide partijen postduiven hebben. Vroeger was
deze kans niet heel groot. Dit is sociaal constructivisme, omdat het hebben van postduiven een teken van luxe was,
alleen de rijkere mensen hadden dus een postduif. Het nadeel aan postduiven is
dat je duif eerst moet ophalen van de plaats van bestemming van het bericht,
voordat je het kan versturen.
De duiven werden in de
loop der eeuwen steeds minder gebruikt. Met het oog op het holisme waren
de duiven niet meer nodig, omdat er betere en snellere communicatiemiddelen werden
uitgevonden. Tegenwoordig gebruiken we geen
postduiven meer voor communicatie. In deze tijd gebruiken we andere media daarvoor
bijvoorbeeld e-mail, Whatsapp, sms of Facebook om snel een bericht te
versturen. Je ziet de duiven tegenwoordig niet meer vliegen, dit gaat via wifi
in de lucht of via kabels. Ook is de postduif vervangen door de postbode. De
envelop die je ziet wanneer je een mail krijgt is een vorm van remediatie. De
envelop die droeg vroeger de postduif aan zijn voet, ook al was dit maar een
klein briefje. Tegenwoordig verwachten we ook zeer snel een reactie als iets
wordt verstuurd via deze medium. Vroeger wist je dat je minimaal een aantal
dagen moest wachten op antwoord, als je al antwoord kreeg. Met ingang van de
leesbevestigingen zoals de blauwe vinkjes op Whatsapp, wordt er een directe
reactie verwacht.
Goingarijp. (2014). ‘foto van een duif’.
http://www.goingarijp.org/wp-content/uploads/2014/08/postduif.jpg. Bezocht op 3 februari 2015.
|
| Solliciatiedokter. (‘2012’) ‘Foto van een duif’. http://www.sollicitatiedokter.nl/tips-en-advies/sollicitatiebrief/datum-en-plaats/. Bezocht op 3 februari 2015. |
Bronnen:
Deuze M. (‘2012’) ‘Leven
in media’. https://www.youtube.com/watch?v=u4mVIlDphC4.
Bezocht op 2 februari 2015.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten