We zien het overal, reclame. Reclame heeft een grote invloed op ons, het geluid in de reclame is hier een groot onderdeel van. Bij veel reclames zit muziek, soms is de muziek hetzelfde als bij een andere reclame. De muziek van bijvoorbeeld de Ikea Bron: (IKEA 'Home' Commercial (2013)) en Peugeot (Bron: Peugeot 2008 COMMERCIAL 2013 (2013)) reclame zijn gelijk. Ze hebben beide het liedje ‘Home’ van Edward Sharpe & The Magnetic Zero gebruikt. De muziek in de commercials zijn Non-diegetic. Dat betekent dat je de bron van het geluid niet kunt zien.
De oorspronkelijke artist van het nummer onder de
commercial van Ikea en Peugeot is Edward Sharpe and the Magnetic Zeros. Edward
Sharpe and the Magnetic Zeros verkondigen een belangrijke boodschap in hun
album. “We komen uit een donkere periode. Hoop is belangrijk in tijden van
crisis en deze hoop vinden mensen in het positieve geluid van onze
muziek. Het album helpt je te ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Ik roep
altijd: ‘Let’s get high together’. Ik bedoel daarmee dat we onze gedachten
moeten verheffen. Weg van onze zorgen.” (Bron:
Rooij T. (‘2014’)).
Ikea heeft dit liedje gekozen door de tekst ‘Home’. Ze
willen graag overbrengen dat je ‘home’ als een echt thuis moet voelen. Dit kan
dankzij de Ikea artikelen. Verder is het gewoon een leuk liedje wat de
commercial opfleurt.
Peugeot heeft dit liedje gekozen, omdat ze willen laten
zien dat je overal thuis kunt zijn, dankzij hun auto. De tekst ‘Home’ heeft hun
ook aangesproken. Ze willen je gedachten openen en je nieuwe inzichten geven.
Ook is het een relaxt en comfortabel liedje, dat past goed bij de auto.
Ikea en Peugeot zijn beide geïnspireerd door de titel van
het liedje. Ikea heeft meer naar de tekst van het liedje gekeken. Peugeot heeft
meer gekeken naar de diepgang van het liedje. Peugeot wil ook meer diepgang
geven in de reclame, bij de Ikea spreekt het meer voor zich. Het is een positief
nummer waardoor het leven steeds beter wordt. Ik vind de toepassing van Ikea
het meest geslaagd, omdat het meteen duidelijk is, wat het nummer in de reclame
doet. Het past ook beter bij het merk en de toepassing spreekt mij meer aan. Bij
Peugeot moet je de reclame eerst begrijpen om de toevoeging van het liedje te
begrijpen.
Bronnen:
Rooij T. (‘2014’) ‘INTERVIEW: EDWARD SHARPE AND THE
MAGNETIC ZEROS’ http://www.soundzmagazine.nl/interviews/interview-edward-sharpe-and-the-magnetic-zeros Bezocht op 8
maart 2015.
Peugeot 2008 COMMERCIAL 2013
(2013) https://www.youtube.com/watch?v=Ys2iZffQ810
Bezocht op 8 maart 2015.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten