zondag 8 maart 2015

Week 5: Geluid

Ikea & Peugeot

We zien het overal, reclame. Reclame heeft een grote invloed op ons, het geluid in de reclame is hier een groot onderdeel van. Bij veel reclames zit muziek, soms is de muziek hetzelfde als bij een andere reclame. De muziek van bijvoorbeeld de Ikea Bron: (IKEA 'Home' Commercial (2013)) en Peugeot (Bron: Peugeot 2008 COMMERCIAL 2013 (2013)) reclame zijn gelijk. Ze hebben beide het liedje ‘Home’ van Edward Sharpe & The Magnetic Zero gebruikt. De muziek in de commercials zijn Non-diegetic. Dat betekent dat je de bron van het geluid niet kunt zien.

De oorspronkelijke artist van het nummer onder de commercial van Ikea en Peugeot is Edward Sharpe and the Magnetic Zeros. Edward Sharpe and the Magnetic Zeros verkondigen een belangrijke boodschap in hun album. “We komen uit een donkere periode. Hoop is belangrijk in tijden van crisis en deze hoop vinden mensen in het positieve geluid van onze muziek. Het album helpt je te ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Ik roep altijd: ‘Let’s get high together’. Ik bedoel daarmee dat we onze gedachten moeten verheffen. Weg van onze zorgen.” (Bron: Rooij T. (‘2014’)).

Ikea heeft dit liedje gekozen door de tekst ‘Home’. Ze willen graag overbrengen dat je ‘home’ als een echt thuis moet voelen. Dit kan dankzij de Ikea artikelen. Verder is het gewoon een leuk liedje wat de commercial opfleurt.

Peugeot heeft dit liedje gekozen, omdat ze willen laten zien dat je overal thuis kunt zijn, dankzij hun auto. De tekst ‘Home’ heeft hun ook aangesproken. Ze willen je gedachten openen en je nieuwe inzichten geven. Ook is het een relaxt en comfortabel liedje, dat past goed bij de auto.

Ikea en Peugeot zijn beide geïnspireerd door de titel van het liedje. Ikea heeft meer naar de tekst van het liedje gekeken. Peugeot heeft meer gekeken naar de diepgang van het liedje. Peugeot wil ook meer diepgang geven in de reclame, bij de Ikea spreekt het meer voor zich. Het is een positief nummer waardoor het leven steeds beter wordt. Ik vind de toepassing van Ikea het meest geslaagd, omdat het meteen duidelijk is, wat het nummer in de reclame doet. Het past ook beter bij het merk en de toepassing spreekt mij meer aan. Bij Peugeot moet je de reclame eerst begrijpen om de toevoeging van het liedje te begrijpen.

Bronnen:

Rooij T. (‘2014’) ‘INTERVIEW: EDWARD SHARPE AND THE MAGNETIC ZEROS’ http://www.soundzmagazine.nl/interviews/interview-edward-sharpe-and-the-magnetic-zeros Bezocht op 8 maart 2015.

Peugeot 2008 COMMERCIAL 2013 (2013) https://www.youtube.com/watch?v=Ys2iZffQ810 Bezocht op 8 maart 2015.

IKEA 'Home' Commercial (2013) https://www.youtube.com/watch?v=t3iDSgLR998 Bezocht op 8 maart 2015.

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten