vrijdag 13 maart 2015

Week 6: Identiteit

Het verhaal over Flappie


Iedereen kent het wel, het verhaal over ‘Flappie’ die wordt opgegeten met kerst (Bron: Van ’t hek Y. (‘2014’)). ‘Bol.com’ heeft de afgelopen kerst een commercial gemaakt over dit verhaal (Bron: Bol.com (‘2014’)). In de reclame van Bol.com zie je een konijn ‘Flappie’. Vervolgens wordt er een kerstgevoel gecreëerd. Dit is de connotatie. Dat gebeurt met een kerstboom, sneeuw, lichtjes, gedekte tafel en scherpe messen. Dit is de denotatie. Tussendoor zie Flappie een beetje angstig kijken. Hierbij wordt het idee geschapen dat het om het zelfde verhaal gaat. Vervolgens wordt Flappie uit zijn hok gehaald. Volgens het verhaal van meneer Van ’t Hek zou Flappie het hoofdgerecht zijn, maar in de reclame van Bol.com zie je een gigantisch konijnenhok voor Flappie, namelijk Villa Flappie.

Bol.com (Bron: Bol.com (‘2015’)) is een webwinkel waarbij je online van alles kunt kopen. Ze noemen Bol.com ‘de winkel van ons allemaal’, omdat het zo veelzijdig is. Bol.com is de grootste internetwinkel in Nederland. Bol.com wil mensen van jong tot oud in Nederland aanspreken met hun reclames. Dit doen ze door herkenbare ‘verhalen’ net iets anders te maken in hun reclame. Meestal heeft de reclame een onverwachts, maar grappig einde. Bol.com heeft een Narratieve identiteit, ze handelen net als hun verhalen. Ze willen bijvoorbeeld dat iedereen verwend wordt met kado’s tijdens kerst, net als Flappie verwend wordt in hun reclame. Dit maken ze mogelijk door hun service aan te bieden aan de consument met eventueel kortingen en gratis verzending.

Ze hebben voor deze reclame over Flappie gekozen, omdat het een herkenbaar verhaal is en dus iedereen aanspreekt. Ook was het rond kerst, hierbij geef je mensen een extra kerstgevoel. Met kerst worden er veel kadootjes gekocht, die je allemaal bij Bol.com zou moeten kopen volgens Bol.com.

Flappie ging niet dood in de reclame, maar werd juist verwend. Het gehele gezin is blij in de reclame. Daardoor krijgen mensen een goed en veilig gevoel bij Bol.com. Ook wordt er duidelijk gemaakt dat Bol.com er voor het hele gezin is, dus ook de huisdieren. Het sluit aan op hun identiteit en versterkt het. Op deze manier hoopt Bol.com dat je bij hun je producten gaat kopen. Ik vind het een leuke reclame, voor mij heeft het verhaal gewerkt, nu vind ik Bol.com ook leuk, net als Flappie.

Bron: Bol.com (‘2014’)Flappie - De nieuwste kerstcommercial van Bol.com (NL)’ https://www.youtube.com/watch?v=CkmFaBI_8K4 Bezocht op 13 maart 2015.
 

Bronnen

Bol.com (‘2014’)Flappie - De nieuwste kerstcommercial van Bol.com (NL)’ https://www.youtube.com/watch?v=CkmFaBI_8K4 Bezocht op 13 maart 2015.

Van ’t hek Y. (‘2007’)Flappie’ https://www.youtube.com/watch?v=P_lhoe93DvQ Bezocht op 13 maart 2015.

Bol.com (‘2015’)Bol.com | De winkel van ons allemaal’ https://www.youtube.com/watch?v=CkmFaBI_8K4 Bezocht op 13 maart 2015.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten