Iedereen kent het wel, het verhaal over ‘Flappie’ die wordt
opgegeten met kerst (Bron:
Van ’t hek Y. (‘2014’)). ‘Bol.com’
heeft de afgelopen kerst een commercial gemaakt over dit verhaal (Bron: Bol.com
(‘2014’)). In de reclame van Bol.com zie je
een konijn ‘Flappie’. Vervolgens wordt er een kerstgevoel gecreëerd. Dit is de connotatie. Dat
gebeurt met een kerstboom, sneeuw, lichtjes, gedekte tafel en scherpe messen. Dit is de denotatie. Tussendoor
zie Flappie een beetje angstig kijken. Hierbij wordt het idee geschapen dat het
om het zelfde verhaal gaat. Vervolgens wordt Flappie uit zijn hok gehaald.
Volgens het verhaal van meneer Van ’t Hek zou Flappie het hoofdgerecht zijn,
maar in de reclame van Bol.com zie je een gigantisch konijnenhok voor Flappie,
namelijk Villa Flappie.
Bol.com
(Bron: Bol.com (‘2015’)) is een webwinkel
waarbij je online van alles kunt kopen. Ze noemen Bol.com ‘de winkel van ons
allemaal’, omdat het zo veelzijdig is. Bol.com is de grootste internetwinkel in
Nederland. Bol.com wil mensen van jong tot oud in Nederland aanspreken met hun
reclames. Dit doen ze door herkenbare ‘verhalen’ net iets anders te maken in
hun reclame. Meestal heeft de reclame een onverwachts, maar grappig einde. Bol.com
heeft een Narratieve identiteit, ze handelen net als hun verhalen. Ze willen
bijvoorbeeld dat iedereen verwend wordt met kado’s tijdens kerst, net als
Flappie verwend wordt in hun reclame. Dit maken ze mogelijk door hun service aan
te bieden aan de consument met eventueel kortingen en gratis verzending.
Ze hebben voor deze reclame over Flappie gekozen, omdat
het een herkenbaar verhaal is en dus iedereen aanspreekt. Ook was het rond
kerst, hierbij geef je mensen een extra kerstgevoel. Met kerst worden er veel
kadootjes gekocht, die je allemaal bij Bol.com zou moeten kopen volgens
Bol.com.
Flappie ging niet dood in de reclame, maar werd juist
verwend. Het gehele gezin is blij in de reclame. Daardoor krijgen mensen een goed
en veilig gevoel bij Bol.com. Ook wordt er duidelijk gemaakt dat Bol.com er
voor het hele gezin is, dus ook de huisdieren. Het sluit aan op hun identiteit
en versterkt het. Op deze manier hoopt Bol.com dat je bij hun je producten gaat
kopen. Ik vind het een leuke reclame, voor mij heeft het verhaal gewerkt, nu
vind ik Bol.com ook leuk, net als Flappie.
Bron: Bol.com (‘2014’) ‘Flappie - De nieuwste kerstcommercial van Bol.com (NL)’ https://www.youtube.com/watch?v=CkmFaBI_8K4 Bezocht op 13 maart 2015.
Bronnen
Bol.com
(‘2014’) ‘Flappie - De nieuwste
kerstcommercial van Bol.com (NL)’ https://www.youtube.com/watch?v=CkmFaBI_8K4 Bezocht op 13 maart 2015.
Van
’t hek Y. (‘2007’) ‘Flappie’ https://www.youtube.com/watch?v=P_lhoe93DvQ
Bezocht op 13 maart 2015.
Bol.com
(‘2015’) ‘Bol.com | De winkel van ons
allemaal’ https://www.youtube.com/watch?v=CkmFaBI_8K4 Bezocht op 13 maart 2015.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten